2016. január 31., vasárnap

Agyfasz a mozgólépcsőn - a hatékony állás legendája

A hatékony állás alapjai


Nem annyira ritka, hogy az emberek egy valamilyen, számukra szimpatikusnak látszó következtetést fogadnak el, kicsit selejtes érveléssel. Sodródni az árral persze valamivel könnyebb, és így mindjárt vonzóbb is, mint kritikával fogadni a környezetünk helyettünk hozott döntéseit, de ne politizáljunk. Vagy de. Szóval.

"Brit tudósok megállapították, hogy akkor működik leghatékonyabban a mozgólépcső, ha minden lépcsőfokot maximálisan kihasználva, azaz szorosan egymás mellett állva utazunk rajta."

A közgondolkodásban egyre gyakrabban megforduló eszmét eredetileg közkinccsé tevő cikk eddigi bányamunkám alapján a Guardian kiváló tollából bukkant elő (bár annyira nem is érdekes ez, a háttérben egy tanulmány áll, ami viszont már fura betűkből és számokból van összerakva), aztán elszabadult a rebloggig meg az átlagembergondolkodás.

"Meglepő lehet azt hallani, hogy igazából a mozgólépcsőn sétálók lassítják le a közlekedést, ami sokkal hatékonyabb lenne, ha mindenki türelmesen ácsorogna."

"igazából a mozgólépcsőn sétálók lassítják le a közlekedést, ami sokkal hatékonyabb lenne, ha mindenki türelmesen ácsorogna."

Lusta vagyok többet gyűjteni, de titkon remélem, csak elfogyott az anyag.

Na mármost, néhány dolog ki-kimaradgat a magyar interpretációkban, jelesül, hogy ez a következtetés néhány homályba veszejtett előfeltétel nélkül nem feltétlen igaz, sőt igazából tök egyértelmű, hogy marhaság. Dehát amúgy is ...

Pro: miért mozogjunk a metrón is?

  • Mert de igen, lehet hatékonyságot elérni azzal, ha megmozdítja az ember a tohonya valagát
  • Mert akkor mozgunk, és arra sokak életében úgy tűnik, nem elég a lehetőség (oké, elvileg a szmog több lent, és mozgás közben az biz beüt, de ezért inkább a gépjárműveket kéne villanyosra/biciklire cserélni, ha már ennyire a jelenben vagyunk)
  • Utána jobban pörög az agy is, és egyre több a szellemi munkás
  • Esetleg lent nem annyira jó
  • Hamarabb odaérünk, azaz időt nyerünk, meg hamarabb kint leszünk, ami csuda dolog
  • Kabátban a melegben, aztán hirtelen a huzatban? Van, aki ezt hosszú távon élvezi?
  • Egyébként ácsorognánk. Tényleg annyira volnánk képesek?

 

És miért ne csak ácsorogjunk?


1. Gondolatkísérlet 1: megáll a lépcső is

Túl lassú mozgólépcsőn biztos nem érdemes állni. Aki rendszeres felhasználó, tudja, hogy - extrém példaként - ezek a mechanizmusok bizony megállnak néha. Ilyenkor, ha a mozgólépcső nullásba kapcsolt, az emberek - akármennyivel ügyesebben is tudjanak ácsorogni - elindulnak, mert egyszer azért szeretnének felérni. Akármekkora tömeg van egyébként. Érdemes összevetni ezt a két hatékonyságot gondolatban... Menés. Állás. Hm...

Amúgy nekem az a hülye érzésem, hogy az otthoni (magyar) lépcsők lassabbak az ittenieknél. Lehet, hogy csupán azért tűnik így, mert a fokok talán magasabbnak, esetleg sötétebb színűek idekint, de ha így van, akkor fokozottan téves általánosítani a kinti tanulmányt otthonra is.

Nade, a lényeg, hogy már az se mindegy, mennyivel megy az a mozgólépcső.

2. Gondolatkísérlet 2: megmozdul a mindenki

Ha teszem azt már teleraktuk jól a mozgólépcsőt szuperjól álló emberekkel, de speciálisan kiképeztük őket (gy. k. tudnak menni), és tesznek előre 1 db. lépést, akkor a "mindenki áll" verziót is megszégyenítő módon megnövelődött a mozgólépcső forgalma. Tudom, ez durva, és ilyent ne is kérjünk, az emberek szabadságának lényege csúcsidőben, hogy szabadon tölthetnek jó sok időt a föld alatt, ilyesmire később nem lesz mód. Nem éri meg sietni, nem jó kint lenni, dehogyis, lent még a nap is szebben süt, rengeteg új arcot látok, és a csapatszellem is csak úgy nő itt a zombi apokalipszisben, hogy na.

3. Ugyanaz az adat, másik következtetés

Az említett Guardian cikk azért megemlíti a magyarázatnál, hogy "in stations with long, steep walkways, only a small proportion are likely to be willing to climb". Laza ferdítésben kábé: "hosszú, meredek lépcsőkön az emberek kis százaléka hajlandó felmászni". Na. Azt hiszem, ha pusztán erre a darabkára koncentrál az ember, meg az előbbi gondolatra, és vár jó sokáig, hogy leessen a tantusz, akkor nem nehéz olyan, minden irracionalitástól elrugaszkodott következtetést is levonni, hogy igazából a menni nem hajlandók lassítják le a közlekedést (?!).

Ez lehet, hogy egy-két néni, akinek csúcsidőben jutott eszébe leugrani gyógyszerért, vagy járhatnak arra nagykofferos, esetleg problémás fizikumú (át)utazók, és ha valami megérthető az egészben, akkor persze az, hogy ők állnak. Velük együtt pedig egy fél lépcsőnek valószínűleg tényleg érdemes állnia, különben bukdácsolás van, meg kanyarok, meg balesetveszély.

Node, ha a jobb oldali sávban állnak is derekas toleranciával, viszont közben a baloldali sáv is tömött, és mennek is benne, valamint nem gyűlnek fel az utasok lent, akkor elvileg már gyorsabb is az egész móka, mintha mindenhol kábé állnának, nem? (Tökegyértelmű.)

4. Mikor

Ja igen, ha az Index cikk következtetése igaz is, az amúgy is leginkább csúcsidőbe hajló szituációkban volna úgy... hiszen azt azért nem nehéz belátni, hogyha 90% elfér a jobb oldalon, 10% meg menni akar, akkor nem érdemes a 10%-ot is megállítani. Az arányok gyaníthatóan mehetnének akár 30% + 70%-ig is. 

5. "50 másodpercet lehet spórolni"

Igen, ezzel nehéz vitatkozni. Fel lehetne hozni, hogy ez is függ a mozgólépcső hosszától, meg hogy mennyivel képes rohanni emberünk, hogy ez 200 munkanappal, két irányban számolva már amúgy is saccra 6 óra egy évben (és vegyük észre, hogy páran metróznak máskor is), ami amúgy is csak 1 munkanap nagyjából effektív része, hát mi az, meg ki nem szarja le a GDP-t, majd eltapsolja azt is valamelyik fakretén HabonyÁrpi Ibizán (esetleg éppen egy kiváló emberkísérlet videóra szánja), vagy azt, hogy eljut-e valaki odáig, hogy a mozgás örömet okozzon neki, hogy kint várja a nap meg a madárcsicsergés (ez utóbbi Pesten tényleg nem annyira van), beugorhat a boltba egy szendóért vagy egyszerűen sportosabb lesz (még ha a lépcsőzés nem is mozgat át minden izmot tökéletes mértékben, ha van olyan), kevesebb ideig fog semmit se csinálni, hogy lefele meg még könnyebb lenne (és más izmokat is átmozgatna), de hát 50 másodperc az mi a búbánatos fasznak, most múltam húsz, hagy ne stresszeljek még, jó itt nekem a műfényben mások kipárolgásaival az intim szférámban, nézd jönnek szembe is a túloldalon, mekkora só már, most múltam harminc, tőlem már ne várjanak semmit (meg amúgyis végre sikerült egy csaj mögé bepattannom), negyven vagyok, mit is akartam mondani...

6. Hol

Szóval mint 5-ben, ha sok a kofferos, akkor kicsit azért kell szlalomozni. (Ezt én speciel élvezem, de ezt nem várom el mástól is.) Azaz potenciálisan, ha valahol, a pályaudvaroknál főműsoridőben érdemes lehet megállni. Viszont sajnos az összes metrómegállót nem győztük meg pályaudvarral és reptérrel :(
Nem minden magyar metró mozgólépcsőre érvényes, ami Paddingtonre, vagy Holbornre.

Egyébként itt kezdődnek a gondok. Hogy már megint ész nélkül 1 sorba, szinte szállóigévé, tömörítenek egy komplex, dinamikus rendszerről speciális feltételek mellett levont statisztikai jellegű következtetést, aztán a következő komolyan mondom az lesz, mikor két oszlopba tömörítik az egyébként egészséges, vagy az egészségért mozogni hajlandó, a metróból kikeveredni vágyó embereket, és a végén forgalmi dugókat szervezünk magunknak, hogy úgy menjünk, mert az hatékony, a tévében is mondták, meg mekkora móka.

Esetleg olajtankerekkel utazunk ki Ferihegyre, mert az szintén, bár a jelenlegi kretén állapotokat (hiába van teljesen normális emberekből összerakva a BKV odavonatkozó része, azért csak buszozás van) amúgy is max. egy hagyományosan álkreatív orbánviktori propagandarecentralizáció tudná überelni.

Persze lehet, hogy a gyaloglás már akkora kihívás a társadalom javának, hogy a balesetveszély miatt inkább biztonsági öveket kéne felszerelni. Ez esetben elkéstem ezzel a bejegyzéssel, és elnézést.

Viszont, még egyszer - miért mozogjunk a metrón is?
  • Mert akkor mozgunk
  • Utána jobban pörög az agy
  • Lent nem annyira jó
  • Hamarabb odaérünk
  • Minek állnánk a huzatban?
  • Egyébként ácsorognánk. Tényleg ennyire vagyunk képesek?

Szóval, óvatosan a véleményvezérekkel. Másfelől viszont a kéket kellett volna Neo, abban volt a Viagra, most tessék: lehet mászkálni ...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése